Budownictwo specjalne pod ziemią

Budownictwo specjalne co raz częściej zaczyna dominować we współczesnej zabudowie. Jednym z przykładów takiego działania jest np.: budownictwo podziemne. Jest to proces naturalny. Zmniejszająca się powierzchnia budowlana w większych miastach zmusza budowniczych do odkrywania nowych możliwości zabudowy. Taką szansę daje zagospodarowanie już nie tylko powierzchni, ale również tego co jest pod nią. Wielu marzycieli już przepowiada, ze przyszłość przyniesie zmiany, jakoby ludzie mieli przenieść część swojej działalności własnie pod ziemię. Nie jest to już tak odległe jak nam się wydaje. Budowle takie jak metro czy podziemne tunele są znane człowiekowi już od lat. Tunele pod taflami wody czy pod stopami gór nie dziwią już tak bardzo.

Co jeszcze można „schować” pod ziemię? Budowlańcy zapewniają, że przy odpowiednim planie i zaangażowaniu, część obiektów można spokojnie przenieść pod ziemię, np obiekty handlowo-usługowe. Miejsca w miastach niestety nie przybędzie. Co raz szybciej rozwijająca się cywilizacja, zmusi budowlańców przyszłości do budowania podziemnego. Budownictwo specjalne musi podążać za trendami i specjalizować się w co raz trudniejszych projektach.

Budownictwo specjalne jest ciekawe!

  • Najdłuższym tunelem świata jest Gotthard-Basistunnel w Alpach ( Szwajcaria ). Jest to tunel kolejowy o długości 57 kilometrów. Oddany do użytku został 1 czerwca 2016 roku. Co ciekawe decyzja o wybudowaniu tak wielkiego tunelu zapadła już w 1996 roku, natomiast pierwsze wiercenie zaczęto dopiero w 2003 roku.Od 1993 przeprowadzane były wiercenia testowe, sprawdzające wydajność procesu oraz sprawdzane było bezpieczeństwo robót. Dnia 15 października, 7 lat po rozpoczęciu budowy ekipy wiercące po obu stronach spotkały się ze sobą.
Budownictwo specjalne pokazuje się od najlepszej strony dzięki takim inwestycjom!
Budownictwo specjalne pokazuje się od najlepszej strony dzięki takim inwestycjom!
  • Najdłuższym polskim tunelem samochodowym jest Tunel pod Martwą Wisłą ( oficjalnie Tunel im. abp. Tadeusza Gocłowskiego). Składa się on z dwóch korytarzy a do użytku dla samochodów został oddany 24 kwietnia 2016 roku. Pierwszego dnia blisko 30 tysięcy samochodów przejechało prze ten obiekt. Tunel powstał jak alternatywa do mostu, który był planowany w tej okolicy. Koszty jego budowy przekroczyły znacznie te, które planowane były na budowę mostu.

Tunel pod Martwą Wisłą

*Źródło: www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Zobacz-przejazd-tunelem-pod-Martwa-Wisla-n100449.html#

  • Najgłębszym tunelem podwodnym, jest budowla powstała w Norwegii. Obiekt wybudowano w 1994 roku. Długość tunelu wynosi poda 7 700 , a wybudowano go na głębokości 287 metrów w  regionie  Møre og Romsdal.
Tunel Eiksund
Tunel Eiksund – Przykład budownictwa specjalnego

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *